STARTSIDAN 9 MEDLEMSSIDOR 9 HANS HANSSON

HANS HANSSON

Jag heter Hans Hansson och är nybliven medlem i Halmstad Fotoklubb 2023. Jag bor på Sven Jonsons gata på Nissastrand i Halmstad.

Jag är pensionär sedan 2014 då jag avslutade mitt jobb i Försvarsmakten där jag jobbat i 42 år. Det har inneburit att jag kan ägna mycket tid åt mina fritidsintressen där fotografering är ett av dem Jag har fotograferat sen tidig ungdom då intresset för foto väcktes för fotografering.
Under den analoga tiden var det dels diabilder men även svartvit fotografering och färgnegativ.
2010 köpte jag min första digitalkamera och har fotat digitalt sedan dess. Mina kameror har varierat över åren från en Pentax Spotmatic, Canon EOS 650, Canon EOS 5, Canon 10D, Canon 5D och nu Canon RF 5. Till hjälp i fotograferandet så finns det en iPhone 14 Pro som tar fantastiska bilder.

Utrustning består idag består av en Canon RF 5 och Canon 5D. Objektiven är Canon EF 24-70, Canon RF 70-200 och Canon RF 100-500.
Då jag har 7 barnbarn så blir det mycket fotografering av barnbarnens aktiviteter då vi har chans att träffas. Det har gjort att jag är intresserad av porträttfotografering i övrigt är det natur och resefotografering som blir de stora fotomotiven. Då barnbarnen är idrottsintresserade så har det även blivit en hel del sportfotografering.